บทความ » Pelbagai budaya membawa keamanan ..

Pelbagai budaya membawa keamanan ..

23 มิถุนายน 2019
213   0

Gambar-gambar anak-anak Buddha dan Muslim Thailand yang belajar dan melakukan pelbagai aktiviti bersama-sama sebagai gambar yang terjadi dan saling melihat secara umum di wilayah sempadan selatan dari masa lalu hingga sekarang.

Jika anda kembali ke masa sebelum berlaku pergolakkan itu, Saudara-saudara di wilayah sempadan selatan hidup bersama secara damai dibawah pelbagai budaya yang membantu dan dikongsikan antara satu sama lain. Berkata oleh Abbot  Kuil Phamon Khatiwan, Kampung Maekang, Mukim Khuan Nori, Daerah Khok Pho, Wilayah Pattani “pada masa yang tiada kejadian keganasan itu, Penganut Buddha dan umat Islam Thailand telah datang dan melakukan aktiviti bersama-sama. Kami berada didalam keharmonian dan dapat melakukan sesuatu bersama-sama dan hari ini masih berlaku seperti ini secara normal bagi masyarakat di mukim Khuan Nori kerana sama ada ia pemimpin masyarakat atau pemimpin agama Islam masih datang-mendatang, Masih hubungi dan masih melakukan aktiviti bersama, Apabila kuil mempunyai aktiviti seperti Phapa dan kathin. Maka pemimpin masyarakat Islam akan datang dan membantu atau jika mempunyai aktiviti di kampung maka penganut Buddha dan umat Islam selalu menggunakan kuil sebagai tempat untuk bekerja bersama”. Abbot  Kuil Phamon Khatiwan bercakap tentang hidup bersama dari masa lalu hingga sekarang.

Berkata oleh Kasim Salih (Khotib Masjid Kampung Campun, Daerah Raman, Wilayah Jala) “Kita hidup bersama secara aman dengan masa yang lama. Apabila mempunyai majlis khairat atau makan pulut  maka penganut Buddha Thailand akan menjemput  saudara-saudara Muslimin untuk makan bersama-sama yang akan ada dapur halal yang bertanggungjawablah ia oleh masyarakat Islam kemudian makan bersama-sama oleh mereka itu dengan gembira”dan berkata lagi oleh Khotib Masjid Kampung Campun “walaupun ada pendapat yang berbeza bahkan pada ajaran Islam itu menggalakkan kita untuk hidup bersama dengan damai”.

Berkata oleh Jeneral.Prakarn Chonyuth, Wakil Khas Kerajaan “Penentang  telah menggunakan perbezaan agama dan budaya untuk percikan pemisahan. Dan apabila medapat oleh kita akan puncanya maka cubalah kerajaan untuk membawa keindahan seperti masa lalu untuk kembali ia dengan membuatkan orang-orang yang berbeza agama boleh hidup bersama dengan aman seperti dahulu”.Wakil khas kerajaan yang datang ke Kampung Khuan Nori untuk melihat dua gaya hidup dua gaya masyarakat berkata dengan yakin serta dengan beliau beryakinkan akan bahawasanya tindakan kerajaan yang lalu akan mengembalikan keamanan kepada semua komuniti di wilayah sempadan selatan dengan tidak lama lagi.

Walaupun ada kalanya terdapat rasa tidak percaya antara rakyat yang berbeza tetapi dari masa ke masa telah belajar ia akan bahawasanya pemisahan yang setengah orang menciptakan dia telah membuatkan kualiti kehidupan orang-orang lebih buruk. Oleh itu, orang-orang di banyak komuniti cuba untuk kembali hidup dalam bentuk asalnya yaitu berkehidupan bersama-sama seperti dahulu dan percaya ia akan bahawasanya hidup bersama di bawah berbeza itu adalah jalan yang betul yang membawa keamanan ke kawasan untuk anak cucu dapat hidup bahagia di kawasan sebelah pegangan kapak ini.

 

————————-