วันอาทิตย์, 20 กันยายน 2563

bertemukan oleh Perdana Menteri akan pemimpin agama Islam dan Muslim Thailand di Wilayah Narathiwat.

          20 Januari 2020, Jam 04.00 Petang. Berdatang oleh Jeneral Prayut Chan-ocha dan jamaah ke kawasan untuk bertemukan ia dengan pemimpin agama Islam dan orang-orang Muslim Thailand di Dewan Boromrajakumari, Pejabat Jawatankuasa Islam Wilayah Narathiwat untuk melawat dan memeriksakan kerja dan mesyawarat kabinet formal di luar tempat, Kali 1/2020, antara 20-21 Januari 2020

          dialu-alukan pada majlis ini oleh Leftenan Jeneral Pornsak Poonsawat, Panglima Besar Wilayah 4 dan Pengarah Keselamatan Dalam

Negeri Wilayah 4 dan Gabenor Wilayah Narathiwat dan Timbalan Gabenor Wilayah Narathiwat dan ketua-ketua agensi kerajaan dan pejabat-pejabat kerajaan di kawasan itu dan para pemimpin agama dan kumpulan-kumpulan wanita dan warganegara. Mengucap sambut dan mendoakan oleh Syafie Jeklah, Pengerusi Jawatankuasa Islam, Wilayah Narathiwat, di atas nama pihak pemimpin agama kepada jamaah Jeneral Prayut Chan-ocha. Berkata oleh Perdana Menteri “hari ini adalah kita sebagai keluarga yang sama. Di Thailand ini, Sama ada anda berada di dalam mana-mana agama dan mana-mana kaum. Kita semua adalah warga Thailand dan tinggal di bumi Thailand dan mengajar oleh semua agama untuk semua orang menjadi orang yang baik.

          Bersifat oleh masyarakat kita sebagai masyarakat majmuk dan pelbagai budaya dan hidup bersama-sama sehingga sekarang. Dan hari ini, mendapatkan saya dan jamaah akan doa daripada Pengerusi Jawatankuasa Islam Wilayah Narathiwat, Gembiralah kami, Dan apa-apa doa yang memintakan untuk saya dan jamaah maka kembalikanlah ia kepada semua anda yang berada di sini dan di luar dan semua rakyat Narathiwat kerana kita adalah keluarga yang sama, Maka mahulah oleh kita untuk semua orang didalam keluarga berada didalam bahagia. Telah dikurangkan oleh pergolakkan dan bahaya kerana perbuatan kami, Bukan kerana perbuatan seseorang atau kerana pegawai kerajaan bahkan kerana bekerja sama-sama oleh rakyat. maka dapat diselesaikan masalah. Apabila segalanya tenang dan meningkatkan baik dan lebih stabil. Maka mampulah oleh pelbagai jabatan untuk bekerja untuk memenuhikan keperluan rakyat. Dan bergeraklah oleh semuanya dengan baik pada sekarang.

 

          5 tahun yang lalu bagi kerajaan, dan memasuki ke tahun 6 pada tahun ini, telah berkembanglah oleh banyak perkara seperti yang dirancangkan dia seperti pengurusan air tetapi pada menyelesaikan masalah kerjaya dan pendapatan dan pertanian, Harapkan semua orang menukarkan dirinya, kerana mungkin tidak dapat bersaing oleh kita akan persekitaran dunia sekarang, Yang mana tanpa sempadan ia yang menjadi dunia teknologi  dan sosial dan digital. Jika tetap berpegang oleh kita akan cara yang lama, Maka tidak boleh bergerakkan oleh kita. Ini adalah berang yang bimbangkan oleh kerajaan. Oleh itu, mesti belajar dan memahamikan oleh setiap orang akan kerja kerajaan dan memahamikan oleh kerajaan sendiri akan identiti dan tradisi bagi orang di sini. Dan perlu berjalan selari oleh semuanya. Dan perkara yang pertama yang bimbangkan oleh kerajaan ialah keselamatan yang harus membantu oleh semua orang untuk menyelesaikan dia, Jangan buat negara untuk tidak aman dan huru-hara. Semuanya sudah mempunyai pelajaran. Jangan biarkan berlaku oleh perkara yang buruk, terutamanya di Thailand kita. Pada hari ini, tidak ada konflik oleh kita akan sesiapa, telah menerimakan maklum balas oleh kita daripada semua negara dengan hubungan yang baik. Dan telah menjemputkan oleh banyak negara akan kami untuk melawatnya. Ini mesti mencarikan akan masa yang tepat. Dan berang yang lakukan oleh kita pada hari ini ialah mewujudkan cinta dan keharmonian untuk percaya oleh Negara-negara akan bahawasanya Thailand itu adalah negara yang damai.

          Di samping itu, Memintakan oleh Perdana Menteri akan semua orang untuk memahamikan ia akan masalah-masalah di wilayah sempadan selatan dengan betul kerana bukanlah menjadi oleh beberapa isu seperti yang difitnahkan oleh setengah orang. Bercakapkan bohong, maka semakin disalahtafsirnya. Maka menyebabkan berlaku akan banyak masalah. dan ada satu masalah lagi ialah masalah dadah yang menjadi agenda nasional. Oleh itu mesti menguatkuasakan undang-undang dengan sepenuhnya. Jika terdapat pegawai kerajaan terlibat dengan dadah. Maka hendaklah memberitahukan ia. Jika terdapat bukti, Maka dihalau dan dipenjarakan akan dia. Dan bagi mereka yang melaporkan, jangan takut ia, kerana menyembunyikan oleh kami akan maklumatnya. Hendaklah memberitahukan ia. Apa yang perlu dilakukan untuk masyarakat kita tidak ada dadah. Minta bekerjasama untuk memantau dan melindungikan kawasan daripada pergolakan kerana ia adalah kestabilan dan kekayaan dan kemampanan bagi semua orang. dan juga pendidikan agama dan biasa. Maka perlu belajarkan dengan bersama-samanya untuk mengambilkan pemeriksaan untuk menjadi pemimpin pada masa yang akan datang.

 

………………………………………