วันจันทร์, 18 มกราคม 2564

(SATU PADU) Kerana kami bersaudara. Masyarakat pelbagai budaya ialah masyarakat kehidupan bandar Pattani.

18 ธ.ค. 2020
155

Walaupun Pattani itu adalah salah satu daripada wilayah sempadan selatan yang sering menghadapikan ia akan kerusuhan yang di mana hendak menjagakan oleh pegawai keselamatan dengan ketat sepanjang 24 jam bahkan pada sisi yang lain, adalah Pattani itu menjadi bandar pelbagai budaya yang di mana telah bertinggal bersamakan oleh orang yang penganut agama Buddha dan Muslim dan orang Kristian dan orang Thai keturunan Cina dan menjalanilah oleh mereka itu akan kehidupannya dengan harmoni dan tolong menolongkan.

Contohnya, seperti pada awal pagi pada tiap-tiap hari akan ada umat Buddha berdiri dan menunggukan untuk memberi sedekah kepada seorang biksu tua yang datang untuk menerimakan ia akan sedekah dengan menaiki basikal tiga roda yang pemandunya ialah lelaki Muslim.Ini menunjukkan kepada persaudaraan (SATU PADU) yang menjadi pemandangan yang biasa bagi mereka yang lalu-lalang di bandar Pattani yang di mana menyediakan oleh pegawai akan kemudahan dan penjagaan keselamatan baginya.

Telah mengekalkan oleh Pattani akan kekuatan komuniti,yang selain daripada menjadi alat pembangunan yang berkekalan bagi masyarakat di pelbagai bidang,maka juga berfungsi ia sebagai perisai bagi masyarakat untuk jauh daripada dadahdan tidak menjadi alat bagi orang yang berniat yang jahat.Walaupun berbeza ia, bahkan mengajarlah oleh segala agama akan penganutnya untuk menjadi orang yang baik dan tidak menyakitikan akan orang lain.

Berbangga oleh Umat ​​Islam akan masjid dan Umat ​​Buddha akan kuil dan orang Kristian akan gereja dan orang Cina akan kuil cina. Dan jika ada aktiviti dan tradisi, maka bersamalah oleh mereka itu untuk melakukan aktiviti dan tradisi yang di adakan dia yang berdasarkan ia ke atas prinsip agama dan menghormatikan antara satu sama lain dan hidup bersama dengan kedamaian sama ada ia orang Buddha dan Muslim dan Kristian dan Cina.

Telah diturunkan akan keindahan budaya ini dari generasi ke generasi. Dan telah menanamkan oleh ibu bapa dan datuk nenek akan ikatan yang berada ia daripada zaman kuno ini dengan mengajarkan ia akan anak-cucunya akan bahawasanya Buddhisme dan Kristus dan Islam dan mereka yang menganutkan akan agama yang lain akan bahawasanya tidak boleh meninggalkan oleh kita akan satu sama lain, kerana kami bersaudara (SATU PADU). dan yang paling penting ialah mempunyai oleh kita akan Raja yang menjadi penaung agama. Maka boleh yakinlah kita akan bahawasanya keamanan akan berkekalan ia serta dengan masyarakat pelbagai budaya ini selama-lamanya …

 

 

—————————–

สังคมพหุวัฒนธรรม….สังคมแห่งวิถีเมืองปัตตานี (SATU PADU) เพราะเราคือพี่น้องกัน.