วันจันทร์, 8 มีนาคม 2564

Undang-undang keselamatan di wilayah sempadan selatan. sebagai perisai untuk hak-hak dan keselamatan bagi rakyat di kawasan…

19 ม.ค. 2021
70

“Undang-undang Keselamatan” yaitu undang-undang yang memberikan kuasa kepada pegawai kerajaan sebagai “keadaan yang khusus”yang lain daripada yang sudah diperuntukkan didalam Kanun Prosedur Jenayah (Po.Wiaya) untuk menyelesaikan atau mengawalkan atau menghentikan akan masalah atau akan tindakan yang menjejaskan akan keselamatan negara.

Adapun undang-undang keselamatan yang menggunakan di wilayah sempadan selatan itu ada 3 juzuk

yaitu 1. Akta Undang-undang mempertahankan diri, Tahun 2457 B.

yang merupakan ia sebagai undang-undang yang menekankan kepesatan dengan tujuan untuk menekankan akan peristiwa yang serius dan untuk keamanannya dengan cepat.

2. Dekri Darurat Pentadbiran Awam Dalam Situasi Kecemasan, Tahun 2548

yang merupakan ia sebagai undang-undang yang berfokuskan ia kepada pencegahan dan perubahan sikap terhadap mereka yang sesat untuk membolehkan bekerjasama daripada mereka itu untuk memperluaskan penangkapan dan memberikan maklumat kumpulan rangkaiannya dan pakatan kumpulan pemisah negara dan pengganas di kawasan itu.

Dan yang paling pentingnya ialah menjadi undang-undang yang adil yang memberikan kuasa kepada sipil dan polis dan tentera dan berada ia di bawah kawalan kehakiman.

3. Akta Keselamatan Dalam Negeri, 2551

yang merupakan ia sebagai undang-undang yang menekankan untuk membenarkan untuk bertaubat oleh pesalah dan bersama membangunkan Negara Thai.

yang di mana ketiga-tiga undang-undang ini adalah ia sebagai alat yang penting bagi pegawai kerajaan untuk menggunakan ia akan dia di wilayah sempadan selatan kerana adalah ia menjadi kawasan yang khas yang memerlukan untuk gabungkan undang-undang sama ada ia pada kebaikan dan keburukan.

Adakah menjejaskan oleh undang-undang keselamatan akan rakyat?

Pengumuman menggunakan undang-undang keselamatan di wilayah sempadan selatan itu tidak terjejas ia akan kebanyakan rakyat pada kehidupan sehariannya yang di mana terus berkehidupan oleh mereka itu dengan bahagia seperti dengan kawasan yang lain di negara

dan akan mendapatkan oleh mereka itu akan manfaat secara tidak langsung daripada menggunakan undang-undang keselamatan kerana mendapatkan oleh mereka itu akan melindungi keselamatan daripada pegawai kerajaan yang dapat melaksanakan tugasnya dengan lebih mudah dan cepat dan menghadkan kebebasan kumpulan pengganas yang lebih sukarlah bagi mereka itu untuk membuatkan kejahatan. dan juga adalah ia sebagai satu cara lagi untuk membolehkan pesesat untuk memberikan maklumatnya kepada pegawai tanpa rasa curiga akan bahawasanya ditekankan akan dia oleh pakatan pengganas.

Jika melihatlah oleh anda pada sisi yang lain, maka mendapatkan akan bahawasanya penguatkuasaan undang-undang keselamatan negara itu adalah ia menjadi satu langkah lagi untuk menyelesaikan masalah wilayah sempadan selatan untuk mengembalikan keamanan seperti dahulunya yang adalah ia menjadi sebagai alat yang lebih penting atas penggunaan kekuatan ketenteraan atau senjata untuk memerangi pertempuran taktik secara mulut ke mulut dan mata ke mata

Bahkan masih ada kumpulan pakatan bagi kumpulan pemisah negara yang hendak memberikan maklumat yang memutarbelitkan untuk dicabutkan akan undang-undang keselamatan yang adalah ia sebagai perisai untuk hak-hak dan keselamatan bagi rakyat di kawasan…


กฎหมายความมั่นคง เกราะป้องกันสิทธิและความปลอดภัยของคนในพื้นที่