วันศุกร์, 14 พฤษภาคม 2564

Sangat menakutkan daripada wabak coronavirus pada kali ini. “jangan memandang rendah dan tidak menjatuhkan perlindungan”.

Sebagai yang telah dijumpaikan akan orang yang dijangkiti COVID-19 kes baru dengan bermula penyebaran ia daripada tempat hiburan di sekitar Thonglor, Bangkok.

Daripada penyiasatan dan pemeriksaan mendalam, maka didapatikan akan bahawasanya adalah ia menjadi virus baka Britain yang sedang merebak ia di negara jiran ialah Kemboja. Mengesan puncanya, maka membiarkan melalui prosesnya tetapi mungkin tidak penting ia terhadap berang yang berlaku kerana berang yang membimbangkan itu ialah bilangan orang yang dijangkiti kerana sejak festival Songkran, yang merupakan hari cuti yang panjang yang mengembarakan oleh orang-orang untuk berziarah saudara-maranya di provinsi lain, maka terus meningkat orang yang dijangkitinya dengan beribu-ribu orang sehari. Dan jikalau ada jumlah perbelanjaan yang cukup untuk membantu merangsangkan ekonomi sekalipun,

Tetapi beban kesihatan awam oleh pekerja kesihatan itu telah meningkat ia dengan banyak. dan dengan kekangan dengan perkara hospital lapangan dan peralatan dan kakitangan, maka harus membuat oleh semua kita untuk lebih sadar dan waspada diri.

Tidak cuai, tidak jatuh perlindungan. Adalah ia menjadi perkataan yang akan membantu mengingatkan dan memberikan kesedaran bagi kita agar tidak menjadi pelupa atau penceroboh didalam kehidupan seharian

hendaklah bekerjasama dan mematuhikan ia akan langkah-langkah Pusat Pengurusan Penyakit Coronavirus 2019 dengan memakaikan topeng dan jarak dan mencuci tangan dan menahan diri di rumah.

Semoga kita bersama-sama saling membantu dengan persahabatan dan kesatuan, dan mematuhi negara dan agama dan Raja untuk bekerja bersama-sama melaluikan krisis ini dan bersama-sama mewujudkan dan memeliharakan bumi Thai ini untuk mencapai keamanan dan kestabilan dan kelestarian untuk anak-cucu Thai.

 

——————–